نصب اس اس دی لپ تاپ

اس اس دی ها شامل دو نوع کلی SATA,M2 هستند. بسته به مدل لپ تاپ میتوان یک یا هر دو نوع را روی لپ تاپ ها نصب کرد. برای مثال مدل M2  دارای سه اندازه متفاوت است. نصب این حافظه نیز به دو صورت امکان پذیر است. در روش اول میتوانید آنرا با کابل SATA  به برد وصل کنید. راه دوم در صورتیکه مدلM2  خریده باشید باید آنرا به اسلات PCI-E  وصل کنید.

 

اس اس دی چیست و چه برند هایی دارد؟

اس اس دی ها دارای مدل های PCI-E و SATA  می باشند. تفاوت عمده آنها در مدل، سرعت و ظرفیت است. از لحاظ مدل در ایران عمده حافظه ها اس اس دی شامل برند های ADATA،SAMSUNG،LITE-ON،WESTERN DIGITAL  است. از بین اینها مدل وسترن دیجیتال به نسبت دارای کیفیت و قیمت مناسب تری میباشد. برند های گیگابایت و سامسونگ هم جز رده های بالاتر و گرانتر محسوب میشوند.

مقالات مرتبط:

دسته بندی از لحاظ سرعت عملکرد

تاثیر گذار ترین فاکتور در عملکرد اس اس دی برند نیست و شما باید در نوع اس اس دی که تهیه میکنید دقت داشته باشید. از لحاظ سرعت بهترین مدل SSD  مدل M2  است.

انواع SSD های M2:

  • SATA
  • NVME

مدل  NVME بدون نیاز به کنترلر برد امکان انتقال دیتا دارد و این موضوع تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت خواهد داشت. حافظه‌های NVMe SSD دارای اتصال PCIe x4 سریع‌تر از انواع PCIe x2 هستند. بعضی از مادربردها به دلیل محدودیت ‌هایشان درگاه حافظه‌های M.2 با x2 (دو لین) دارند؛ به این معنی که احتمالا سرعت انتقال داده‌ی شما نصف میزان اعلام شده توسط شرکت یا بنچمارک‌ها خواهد بود.

فرم‌فکتورهای حافظه‌های NVMe

M.2: مرسوم‌ترین فرم‌فکتور برای حافظه‌های NVMe محسوب می‌شود که با استفاده از کانکتور آن حداکثر تا چهار لین از PCIe 3.0 یا PCIe 4.0 می‌توان استفاده کرد.

U.2: این فرم‌فکتور با نام SFF-8639 نیز شناخته می‌شود و حداکثر از ۴ لین PCIe بهره می‌برد. چنین فرم‌فکتوری را بیشتر در سرورهای کامپیوتری می‌توان یافت.

U.3: بر مبنای مشخصات U.2 توسعه داده شده و از کانکتور SFF-8639 بهره می‌برد. می‌توان از یک کنترلر برای ترکیب SAS، SATA و NVMe بهره برد. حافظه‌های U.3 با U.2 سازگار هستند اما امکان استفاده از حافظه U.2 در بستر U.3 فراهم نیست.

AIC: تقریبا تمام حافظه‌های NVMe اولیه از نوع HHHL AIC یا FHHL AIC بودند و از اینترفیس PCIe 2.0 و PCIe 3.0 بهره می‌بردند. یک حافظه HHHL AIC به درگاه PCIe سرور متصل می‌شود.

انواع M2 از لحاظ اندازه:

اندازه M2  مناسب دستگاه شما بسته به مدل دارد که باید آنرا از سایت سازنده پیدا کنید. M2  ها به سه اندازه ۲۲۸۰، ۲۲۶۰، ۲۲۴۲ تقسیم می شوند. و پر استفاده ترینشان مدل ۲۲۸۰ است. عدد ۲۲ یعنی عرض به میلی متر و ۸۰ به معنی طول به میلی متر است. برای مشاهده لیست لپ تاپ ها لینک را مشاهده کنید.

نصب SSD  با CADDY

از راه های نصب  SSD برای لپ تاپ هایی که قابلیت اسنفاده از M2 را ندارند استفاده از اس اس دی به جای درایور سی دی است. برای فیت شدن جای نصبSSD از CADDY استفاده میکنیم.  در این حالت میتوانیم هارد و سی دی را در کنار هم داشته باشیم.

نصب هارد SSD لپ تاپ