گفته می‌شود اپل هرساله میلیاردها دلار از گوگل دریافت می‌کند تا صرفاً موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر Safari باشد. حالا شواهدی دیده می‌شود که اپل خود را برای عرضه موتور جستجوی خانگی آماده می‌کند.

گوگل به اپل پول هنگفتی می‌پردازد تا موتور جستجوی پیش‌فرض Safari در آیفون، آیپد و مک باشد. هرچند امکان تغییر آن وجود دارد، اما همین پیش فرض بودن گوگل حسابی برای اپل درآمدزا است و میلیاردها دلار به جیب می‌زند.

بر پایه گزارش خبرگزاری رویترز، ممکن است ژوئیه ۲۰۲۰ قرارداد میان اپل و گوگل در پی فشار نهادهای اروپایی متوقف شود و دیگر گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض محصولات اپل نباشد.

ظاهراً نهادهای نظارتی انگلستان معتقد هستند با توجه به پایگاه بزرگی که محصولات اپل دارد، وجود موتور جستجوی پیش فرض باعث می‌شود رقبای گوگل امکان رقابت را از دست بدهند و این در تضاد با قوانین رقابت است.

 

در صورتی که انگلستان اپل را از ارائه موتور جستجوی پیش فرض گوگل منع کند، هیچ بعید نیست اتحادیه اروپا هم به دنبال روی از انگلستان، اپل را مجبور به حذف گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض کند.

 

ظاهراً فشار رگلاتوری ها، رقابت با گوگل و بالغ شدن Siri و iCloud شرایطی را رقم زده است که اپل به دنبال ساخت و عرضه موتور جستجوی خانگی خود برود. در حال حاضر چندین نشانه از ساخت و ارائه موتور جستجوی اختصاصی اپل دیده می‌شود.

 

بااینکه اپل پول خوبی از گوگل می‌گیرد، اما در حقیقت خود به اندازه ای پولدار و بزرگ است که به پول گوگل نیاز ندارد و می‌تواند به مراتب بیشتر از آن را به جیب بزند. برای این کار کافی است موتور جستجوی اختصاصی خود را جایگزین گوگل کند. نه تنها اپل به دنبال استخدام متخصصین طراحی موتور جستجو است، بلکه تغییراتی هم در iOS و iPadOS بتا دیده می‌شود که نشان می‌دهد این کمپانی به دنبال دور زدن گوگل است. در عین حال فعالیت ربات خزنده وب Applebot به شدت بالا رفته و قابلیت‌های جدیدی هم پیدا کرده است.

 

در حال حاضر مشخص نیست موتور جستجوی اپل کاملاً مستقل است یا هنوز از گوگل برای یافتن نتایج استفاده می‌کند. بااین‌حال دیگر اپل تمایلی به نمایش مستقیم نتایج گوگل ندارد.

 

نظر شما همراهان مای تیسفون در مورد تقابل گوگل و اپل چیست ؟

 

منبع