هارد اکسترنال چه کاربردی دارد

در این مقاله میخوایم به بررسی نظرات در مورد هارد اکسترنال و ارائه یک راهنمای کلی برای خرید دست یابیم. اولین سوالی که کاربران برای خرید با آن مواجه میشوند از این دست هستند: بهترین برند هارد اکسترنال کدام است؟؛ چه هارد اکسترنالی خوبه؟؛ به طور خلاصه در ایران هارد های وسترن، Adata، گیگابایت و سامسونگ از محبوبیت خوبی برخوردارند. در ادامه به بررسی این حافظه های قابل حمل و مارک های آن میپردازیم.

هارد اکسترنال دسکتاپ

این نوع از Hard Disk بیشتر به منظور آرشیو های سنگین استفاده می شود. این مدل ها کنار لپ تاپ یا سیستم دسکتاپ شما قرار میگیرند در ظرفیت های ۲ ترابایت و بالاتر وجود دارند.  در این نوع عمدتا از دیسک های ۳٫۵ اینچی استفاده میشود. در حجم های بالاتر از ۴ ترابایت معمولا از آداپتور استفاده میشود. سرعت این مدل نیز بالاتر از مدل های ۲٫۵ اینچی است. این  hard Disk ها برای کسانی که به جا به جای زیاد سیستم نیاز ندارند نیز مناسب است.

هارد اکسترنال دسکتاپ

داخل هارد اکسترنال چه چیزی وجود دارد؟

هارد اکسترنال یک باکس است که یک دیسک ۲٫۵ یا ۳٫۵ اینچی قرار دارد. این حافظه ها دارای یک بورد هستند که روی آن یک واحد کنترلر که بزرگترین آی سی ان است وجود دارد. بدنه آلمینیومی حافظه شامل دیسک و هد آن است.  مدل های ۲٫۵ اینچ عمدتا تا حافظه ۴ ترابایت در بازار موجود اند.

داده ها کجا دخیره می شوند؟

استفاده ای که میتوان از هارد اکسترنال کرد ذخیره اطلاعات در حجم بالا است. اطلاعات روی پلاتر ذخیره می شوند. جنس این قطه از آلومینیوم یا شیشه صیقلی است. در بین پلاتر ها از دامپرها استفاده می شود که صدا و عملکرد هوا را کاهش داده و بدنه شان از آلومینیوم یا پلاستیک ساخته شده اند.

بهترین برند هارد اکسترنال

سیگیت، توشیبا و وسترن دیجیتال سه برند اصلی و تولید کننده تکنولوژی حافظه های ذخیره سازی در دنیا هستند. ممکن است در بازار برند های زیادی ببینید اما سخت افزار اصلی آنها باید وابسته به این شرکت ها باشد. از لحاظ کیفیت و محبوبیت وسترن دیجیتال در رتبه ۱ در ایران قرار دارد.

کدام ورژن از هارد اکسترنال wd بهتر است؟

حافظه اکسترنال ssd

حافظه ssd برای ذخیره و گرفتن نسخه پشتیبان استفاده می شود. نسخه اکسترنال این حافظه ها قابلیت حمل و اتصال به انواع وایرلس ها را دارند. از جمله دستگاه های سازگز با این مدل حافظه سینمای خانگی و لپ تاپ و سایر دستگاه هایی که پورت usb داشته و از فرمت فایل ntfs پشتیبانی کنند. بدلیل عدم استفاده از قطعات متحرک و ساختار دیسک این حافظه ها در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارند. اگر شما از دسته کاربرانی هستید که مشکلات زیادی با اشغال فضای حافظه موبایل خود دارید هارد ssd میتواند یک گزینه مطمئن و پر حجم برای فایل های تصویری شما باشد.

برند های معتبر حافظه ssd

هارد های موجود در ایران غالبا از برند های adata, wester digital و سامسونگ میباشند. شما میتوانید با توجه به رده قیمتی مورد نظر خود یکی از موارد بالا را انتخاب نمایید.

سه نکته مهم در خرید هارد

اولین نکته اینکه چقدر فضا برای داده هایتان نیاز دارید. و دومین نکته اینکه میزان هزینه ای که میتوانید بپردازید چه قدر است.

سرعت انتقال، داشتن درگاه usb 3  و ضداب بودن از سایر مزایای آن است که در درجه دوم اهمیت قرار دارند.ظرفیت ذخیره سازی میتواند از ۲۵۰گیگابایت تا ۱۰ ترابایت متغییر باشد. بیشتر خریداران برای استفاده های خانگی از هارد های تا ظرفیت ۲ ترابایت استفاده میکنند اما اگر نوع کار شما با ویدئو و تصویر سروکار دارد بهتر است روی ظرفیت ۴ و بالاتر سرمایه گذاری کنید تا با کمبود فضا مواجه نشوید.

کانکتور متصل یا جای از دیسک؛ کدام بهتر است؟

همه ما می دانیم که دیسک های سخت یک رابط SATA دارند و در مدل های اکسترنال این رابط به  usb تبدیل میشود. در بسیاری از مدل ها مانند وسترن؛ رابط و دیسک به صورت یکپارچه هستند و در صورت خرابی رابط برگرداندن اطلاعات بسیار هزینه بر خواهد بود.

اما در مدل های سیگیت وADATA  مهمترین مزیت انتخابیشان، امکان جداسازی و تعویض رابط از هارد است.

کدام ورژن از هارد اکسترنال  wd بهتر است؟

هارد های برند وسترن دیجیتال در مدل های مختلفی مثل  ultra, mypass  و element وجود دارند. امروزه بیشتر مشتریان به سمت هارد های ultra , mypss گرایش دارند. جذابیت ظاهری بیشتر و داشتن قفل سخت افزاری برای اطلاعات از مزایای سری  ultra است. مدل ultra  به نسبت  mypass دارای رنگ بندی جذابتر و پشتیبانی از پورت usb 3  است. اما سری mypass جدید ترین سری دیسک های برند western digital است.

وصل کردن هارد اکسترنال به گوشی موبایل

آخرین سوالی که کاربران در مورد دیسک های اکسترنال دارند اتصال مستقیم هارد به گوشی موبایل است. اولین نکته حائز اهمیت اینست که منبع انرژی هارد از کجا باید تامیین شود؟ از باتری گوشی موبایل. خب با توجه به اینکه عمدتا باتری های گوشی امروزه بالای ۲۰۰۰ میلی آمپر هستند مشکلی نیست. اما نکته مهم تر در نوع فرمت فایل هارد هاست. فرمت فایل ها عمدتا  NTFS است و این فرمت در اندورید پشتیبانی نمی شود. در صورت تبدیل به FAT32  نیز نهایت حجم یک فایل روی هارد میتواند ۳ گیگابایت باشد. عملا برای هارد های کوچک شاید این روش عاقلانه باشد اما پیشنهاد ما خرید فلش های سن دیسک است که قابلیت نصب برنامه انتقال فایل را دارند.

مواردی که باعث خرابی hard external میشود؟

  • فرمت زیاد و پارتیشن بندی
  • اتصال مداوم
  • گرمای زیاد
  • ضربه
  • شوک الکتریکی
  • عدم eject دیسک

چه هارد اکسترنالی خوبه؟

بسیاری از افراد علاقه مند هستند که بدون قطع اتصال دستگاه در طولانی مدت از هارد استفاده کنند. اما  hard external قابلیت گردش هوا و خنک کنندگی ندارد؛ بنابراین گرما میتواند در دراز مدت عمر و کارکرد دستگاه را کم کند. به طور کلی در نگه داری هارد مهم ترین نکته اینست که کمترین به صورت طولانی مورد استفاده قرار نگیرید و در حین استفاده جابه جا نشود تا سکتور های دیسک برخورد کمتری با هد داشته باشند.