شرکت‌های تولید کننده حافظه‌های ذخیره‌سازی، این روزها مشغول رونمایی از حافظه‌های پرسرعت SSD و مبتنی بر استاندارد PCIe 5.0 خود هستند. به منظور معرفی قابلیت‌ پردازنده‌های نسل دوازدهمی، اینتل نیز امروز با انتشار ویدیویی نشان داد که این محصولات می‌توانند سرعت حافظه‌های SSD با استاندارد PCIe 5.0 را به مقادیر خیره‌کننده‌ای برسانند.

سامسونگ و Adata در روزهای گذشته با معرفی اولیه از حافظه‌های SSD مبتنی بر استاندارد PCIe 5.0 خود نشان دادند که این محصولات می‌توانند سرعت و عملکرد بالایی را در هنگام انتقال اطلاعات فراهم آورند. اینتل هم امروز برای اینکه اثبات کند حافظه‌های SSD جدید مبتنی بر استاندارد PCIe 5.0 فقط بر روی کاغذ سریع نیستند ویدیویی را منتشر کرد که در آن حافظه SSD جدید سامسونگ می‌تواند به سرعتی فراتر از ۱۳ گیگابایت بر ثانیه در هنگام انتقال اطلاعات دست پیدا کند.

Alder-Lake-SSD-DEMO-768x491.jpg

در این ویدیو، حافظه PCIe NVMe جدید سامسونگ با مدل PM1743 به یک سیستم مبتنی بر پردازنده Core i9-12900K متصل شده است و قابلیت آن را دارد که اطلاعات مختلف را با سرعتی نزدیک به ۱۳٫۸ گیگابایت بر ثانیه جا به جا کند. به منظور اثبات این موضوع از بنچمارک IOMeter استفاده شده است.

در واقع اینتل قصد داشت عملکرد عالی این حافظه‌های SSD را برای نخستین بار در نمایشگاه CES 2022 که تا چند روز دیگر آغاز به کار می‌کند در معرض دید همگان قرار دهد اما با توجه به اینکه این شرکت از حضور در این نمایشگاه انصراف داد، Ryan Shrout یکی از مدیران اینتل امروز در ویدیویی کوتاه و از طریق توییتر، خبر دست‌یابی به این سرعت خارق العاده را منتشر کرد.

Untitled.png

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اینتل، سیستم استفاده شده برای این بنچمارک از پردازنده Core i9-12900K، مادربرد Asus Z690، کارت گرافیک EVGA GeForce RTX 3080 و همچنین حافظه PM1743 سامسونگ بهره می‌برده است. دسترسی به این سرعت برای کاربرانی که قصد دارند ویدیوهای با کیفیت و با وضوح ۸K را ویرایش کنند و یا بازی‌های حجیم و سنگین امروزی را به مکانی دیگر جا به جا کنند بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.

برای مقایسه بهتر این سرعت باید گفت که در حال حاضر حافظه‌های SSD مبتنی بر رابط و  استاندارد PCIe Gen 4 یکی از نقاط قوت و مهم‌ترین قابلیت‌های کنسول پلی استیشن ۵ است و سونی معتقد است با استفاده از این حافظه‌های پرسرعت می‌توان به اجرای سریع و تقریباً بدون نیاز به بارگذاری بازی‌ها دست پیدا کرد. این حافظه‌ها در کنسول پلی استیشن ۵ می‌توانند به سرعت ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کنند که حتی از نصف سرعت بدست آمده در این تست هم کمتر است.

در بخش دیگری از ویدیوی منتشر شده از سوی اینتل نشان داده می‌شود که حافظه اس اس دی WD Black PCIe 4.0 توانسته است با همین سیستم تنها به سرعت خوانش ۷ گیگابایت بر ثانیه دسترسی پیدا کند. در حالی که این سرعت برای حافظه جدید سامسونگ ۱۳٫۸ گیگابایت بر ثانیه است. سرعت نوشتن اطلاعات برای این حافظه مبتنی بر استاندارد PCIe 5.0  نیز ۶٫۶ گیگابایت بر ثانیه توصیف شده است.

PCIe_5.0_SSD_main2.0.jpg

حافظه‌ PM1743 سامسونگ هنوز به صورت رسمی روانه بازارهای جهانی نشده‌ و بنا به اطلاعات در دسترس تنها قرار است در رده Enterprise یا تجاری در دسترس قرار بگیرد. در نتیجه سیستم‌های دسکتاپ نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این حافظه‌ها قرار است در آینده‌ای نزدیک با ظرفیت ۱٫۹۲ تا ۱۵٫۳۶ ترابایتی روانه بازار شوند.

البته هنوز دسترسی به این حافظه‌های SSD و سیستم‌های قدرتمندی که بتوانند به این سرعت خارق العاده دست پیدا کنند به سادگی وجود ندارد و کاربران باید مبالغی هنگفت برای تهیه آن‌ها پرداخت کنند. اما باید گفت انتشار این ویدیو از سوی اینتل خبری خوب و جذاب به نظر می‌رسد؛ چرا که نشان می‌دهد نسل جدید از حافظه‌های SSD و پردازنده‌ها چه قابلیت‌های خیره کننده‌ای دارند.

منبع خبر : سایت شهر سخت افزار

شما می‌توانید از طریق این لینک SSDهای موجود در فروشگاه اینترنتی مای تیسفون مشاهده و در صورت نیاز آن را با گارانتی از ما خریداری کنید.