انتظار می‌رود تا کمتر از یک هفته دیگر، اعضای باقی مانده از خانواده بزرگ پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل و همچنین مادربردهای پشتیبان از آن‌ها معرفی شوند. در فاصله یک هفته تا رونمایی از این محصولات، امروز قیمت سه مادربرد جدید ایسوس که بر تراشه‌های B660 و H610 مبتنی هستند مشخص شد.

اطلاعاتی که امروز از سوی یک منبع خبری موثق در توییتر منتشر شد نشان می‌دهد که ایسوس سه مادربرد جدید با عناوین Prime B660M-A WIFI D4، Prime B660M-A D4 و Prime H610M-E D4 را برای عرضه در کنار پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake آماده کرده است و قصد دارد بزودی آن‌ها را روانه بازار کند. اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که این سه مادربرد دارای قابلیت‌های پایه هستند و برای علاقه‌مندان به محصولات اقتصادی و ارزان قیمت آماده شده است.

Asus1.jpg

این اطلاعات نشان می‌دهد که مادربرد Prime B660M-A WIFI D4 قرار است با قیمت ۱۹۱ دلار روانه بازار شود. نسخه بدون ارتباط وای فای از این مادربرد نیز قرار است با مدل Prime B660M-A D4 روانه بازار شود که برای آن نیز برچسب قیمت ۱۶۵ دلاری در نظر گرفته شده است. دیگر مادربرد عضو این خانواده یعنی Prime H610M-E D4 نیز قرار است با قیمت ۱۲۱ دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. Prime H610M-E D4 تنها قابلیت‌های پایه و اساسی یک مادربرد را در اختیار دارد و باید دید که آیا می‌تواند پردازنده‌های بالارده Alder Lake را به نهایت قدرت و عملکرد خود برساند یا خیر؟

براساس اطلاعات در دسترس مادربرد Prime H610M-E D4 از استاندارد PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کند و همانطور که از تصاویر مشخص است تنها دارای یک شیار x16 PCIe 4.0 برای اتصال کارت‌ گرافیک است. همچنین حضور تنها یک شیار PCIe 3.0 x1 در این مادربرد تایید می‌شود. اما برای این مادربرد شیارهای M.2 زیادی نیز در نظر گرفته نشده است و در تصاویر می‌توان تنها حضور دو شیار را تایید کرد.

Asus3.jpg

دو شیار DIMM برای اتصال حافظه‌های رم، چهار پورت SATA و همچنین دو پورت USB 3.0 در پنل پشتی و دو پورت USB 3.0 دیگر که در پنل اصلی قرار گرفته‌اند از دیگر قابلیت‌های مهم این مادربرد محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد این مادربرد همچنین دارای خروجی‌های تصویر DisplayPort و HDMI است و قابلیت ارتباط با نمایشگرهای مبتنی بر پورت VGA را هم دارد. به این ترتیب می‌توان از این مادربرد برای پشتیبانی از سیستم‌های ساده و مورد استفاده در محل‌های کار استفاده کرد.

مادربرد Prime B660M-A نیز همچون مدل قبل فاقد پشتیبانی از استاندارد PCIe 5.0 است و همانطور که از تصویر آن مشخص است ایسوس برای آن نیز قابلیت‌ها و ویژگی‌های چندان جذابی را در نظر نگرفته است. نسبت به مادربرد Prime H610M-E D4، این محصول دارای دو شیار x16 اضافی است. به نظر می‌رسد حداقل یکی از این شیارها تنها از استاندارد PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کند. برای این مادربرد نیز دو شیار M.2 در نظر گرفته شده است که حداقل یکی از آن‌ها از هیت سینک اختصاصی بهره می‌برد. همچنین انتظار می‌رود حداقل یکی از این شیارها از نوع PCIe 4.0 باشد.

Asus2.jpg

چهار پورت SATA و همچنین چهار شیار DIMM برای اتصال حافظه‌های رم از دیگر قابلیت‌های این مادربرد است. می‌توان در انتهای این مادربرد دو پورت USB 3.2 با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را مشاهده کرد. دو پورت مشابه نیز در پنل اصلی دیده می‌شود. این مادربرد همچنین دارای یک پورت USB 3.2 با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است. دو پورت HDMI و همچنین یک DisplayPort از دیگر ویژگی‌های این مادربرد است.

منبع خبر : سایت شهر سخت افزار

شما می‌توانید از طریق این لینک مادربرهای موجود در فروشگاه اینترنتی مای تیسفون مشاهده و از ما خریداری کنید.