اینتل در نمایشگاه CES 2022 از پردازنده‌های آلدر لیک سری H خود رونمایی کرد تا اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به این تراشه‌ها به تدریج وارد بازار شوند. حال یک سایت رومانیایی به نام Lab501 به یک دستگاه مجهز به Core i9-12900HK دسترسی پیدا کرده و تست‌هایی را روی آن انجام داده است.

پردازنده Core i9-12900HK سریع‌ترین گزینه سری H پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل به شما می‌رود و از ۸ هسته بهینه و ۶ هسته بزرگ برخوردار است. این محصول بر اساس گزارش‌های رسمی باید به حداکثر فرکانس توربوی ۵٫۰ گیگاهرتز در توان پایه‌ای ۴۵ وات دست پیدا نماید.

طبق ادعای اینتل، همین ویژگی باعث می‌شود تا پردازنده فوق بتواند در اجرای بازی‌ها از چیپ i9-11900HK مبتنی بر معماری تایگر لیک، تا ۲۸ درصد سریع‌تر عمل نماید. باید به این نکته اشاره کنیم که این احتمالاً اولین تست مستقل یک لپ‌تاپ مجهز به DDR5 نیز بوده که با داشتن ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5-4800 CL40، قطعاً به یک مدل بالا رده تعلق دارد.

Intel-Alder-LakeH-vs-Tiger-LakeH.jpg

نکته قابل توجه دیگر را باید عدم دسترسی اجرا کنندگان این تست به درایورهای پردازنده گرافیکی RTX 3080 Ti این لپ‌تاپ دانست. با این حال پردازنده Core i9-12900HK اینتل توانسته در تمامی تست‌ها با بالاترین رتبه دست پیدا نموده و در بنچمارک‌های CInebench و PCMark 8، به ترتیب تا ۱۵ و ۸ درصد عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

سایت Lab501 همچنین متوجه شده که i9-12900HK نسبت به Ryzen Threadripper 1950X که از توان ۱۸۰ واتی برخوردار بوده نیز سریع‌تر است. سرعت بوست این قطعه نیز با توان ۱۱۳ وات و رسیدن به دمای ۹۹ درجه سانتی‌گراد، ۴٫۹۸۸ گیگاهرتز عنوان شده است.

12900HK-Stress-Test.jpg

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اطلاعاتی از پردازنده‌های AMD Ryzen 9 6980HX مجهز به ریزمعماری +Zen3 و فناوری ساخت تراشه ۶ نانومتری که بر اساس اعلام شرکت از سرعت کلاک توربوی ۵٫۰ گیگاهرتزی برخوردار خواهند بود به رسانه‌ها درز پیدا خواهد کرد. البته این پردازنده تنها ۸ هسته خواهد داشت.

 

منبع خبر : سایت شهر سخت افزار

شما می‌توانید تمامی پردازنده های موجود در فروشگاه اینترنتی مای تیسفون را به راحتی مشاهده و در صورت نیاز آن ها را خریداری کنید.