بررسی کارتهای گرافیک GTX 1050  و GTX 1650

از جمله محصولات جدید شرکت NVIDIA کارتهای گرافیک سری ۱۰ می باشد. Gtx1050 را میتوان در سطح متوسط و پایین این مجموعه قرار داد و Gtx1650 برای کارهای حرفه ای تر انتخاب مناسبی است. اما در مجموع کدام یک برای بازی مناسب تر است؟  آیا برای نرم افزار های طراحی سنگین کارت گرافیک gtx 1650 گزینه مناسبی است؟ همراه مای تیسفون باشید تا این دو محصول از سری ۱۰ کمپانی NVIDIA را بهتر بشناسیم.

از نظر مدل تراشه کارت گرافیک  ۱۰۵۰ از تراشه GP107-300 استفاده می کند در حالی که کارت گرافیک ۱۶۵۰ از تراشه TU117-300 (TU117) بهره برده است که به مراتب قوی تر است. در تکنولوژی ریز معماری نیز این دو کارت متفاوتند که کارت گرافیک ۱۰۵۰ از Pascal و کارت گرافیک ۱۶۵۰ از Turing استفاده می کنند.

کارت گرافیک 1050 و مقایسه با 1060

تعداد هسته پردازنده کارت ۱۶۵۰ مقدار ۲۵۶ واحد از کارت ۱۰۵۰ بیشتر است و هسته هر دو از مدل کودا می باشد. لیتوگرافی پردازنده کارت ۱۰۵۰ تعداد ۱۴ نانومتری و در مدل ۱۶۵۰ این مقدار ۱۲ نانومتری است. کارت گرافیک gtx 1050  فرکانس پایه ای به مقدار ۱۳۵۴ مگاهرتز داشته که این مقدار در کارت گرافیک gtx 1650 با افزایش ۱۳۱ واحدی، به مقدار ۱۴۸۵ مگاهرتز رسیده است. شرکت NVIDIA فرکانس بوست کارت گرافیک GTX 1050 را ۱۴۵۵ مگاهرتز در نظر گرفته که مقدار این آیتم در مدل ۱۶۵۰ مقدار ۲۱۰ واحد بیشتر است و به عدد ۱۶۶۵ مگاهرتز رسیده است. توان پردازشی متفاوت در کارتهای ۱۰۵۰ و ۱۶۵۰ باعث تفاوت در عملکرد آنها شده است. GTX 1050   توان پردازشی ۱٫۷ ترافلاپس و GTX 1650 توانی معادل ۲٫۷ ترافلاپس دارد.

ظرفیت حافظه کارت ۱۶۵۰ معادل ۴ گیگابایت و دو برابر کارت ۱۰۵۰ است که ظرفیتی معادل ۲ گیگابایت دارد. نوع هر دو حافظه یکسان و از نوع GDDR5 می باشد. اما پهنای باند حافظه آنها متفاوت است و کارت گرافیک ۱۶۵۰ دارای پهنای باند ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه و کارت گرافیک ۱۰۵۰ دارای پهنای باند ۱۱۲ گیگابایت بر ثانیه است که ۱۶ گیگابایت کمتر است. همچنین پهنای BUS در هر دو کارت به یک اندازه و مقدار آن ۱۲۸ بیت می باشد.

با اینکه کارتهای ۱۰۵۰ و ۱۶۵۰ در برخی از مشخصات متفاوت هستند اما توان مصرفی آنها یکسان است و در هر دو به مقدار ۷۵ وات می باشد. با این حال در مورد حداقل پاور پیشنهادی برای GTX 1050 مقدار ۳۰۰ وات و برای GTX 1650 مقدار ۳۵۰ وات پیشنهاد می شود. اگر چه توان مصرفی هر دو کارت یکسان است اما در مجموع بخاطر قدرت بیشتر و توان پردازش بالاتر gtx 1650 بهتر است از پاوربا قدرت بالاتری استفاده کنیم.

حداکثر رزولوشن تصویر در کارتهای گرافیک GTX1050 و GTX1650 مقدار ۷۶۸۰ * ۴۳۲۰ بوده و از این حیث برابر هستند. از دیگر شباهتهای این دو کارت گرافیک رابط اتصال آنهاست که هر دو PCI Express 3.0 می باشد. همچنین نسخه Direct X هم در مدل ۱۰۵۰ و هم ۱۶۵۰ نسخه ۱۲ می باشد. در مورد نسخه Open GL تفاوتی بین gtx1050 و gtx1650 وجود ندارد و هردو ۴٫۵ می باشند.

حداکثر دمای کاری در مدل ۱۰۵۰ مقدار ۹۷ درجه سانتی گراد است اگر چه به نظر می رسد به دلیل قدرت بیشتر و سخت افزار قوی تر دمای کاری مدل ۱۶۵۰ بیشتر باشد اما با توجه به بهینه شدن عملکرد مدل ۱۶۵۰ دمای آن نسبت به کارت ۱۰۵۰ مقدار ۵ درجه کمتر است و عدد آن ۹۲ درجه سانتی گراد می باشد.

شرکت NVIDA قیمت کارت گرافیک GTX1050 را ۱۰۹ دلار اعلام کرده است که با توجه به مشخصات و قدرت و قابلیت های متوسط آن قیمت نسبتا مناسبی حساب می شود. همچنین با افزایش برخی از امکانات و ویژگیهای کارت گرافیک GTX1650 نسبت به مدل ۱۰۵۰ طبیعی است که قیمت آن نیز افزایش یابد و با اختلاف ۴۰ دلاری قیمت آن ۱۴۹ دلار می باشد که بازهم قیمتی خوب و قابل قبول است.

بررسی جعبه گرافیک

آیا GTX 1050 برای بازی مناسب است؟

در جواب این سوال میتوان گفت هم بله هم خیر، زیرا به نوع بازی شما و سخت افزاری که برای اجرا شدن نیاز دارد بستگی دارد. کارت گرافیک گرافیک ۱۰۵۰ یک محصول میان رده حساب می شود  و می تواند بازی هایی مثل Gears of war 4 و Dirt Rally را با سرعت قابل قبولی ( ۶۰ فریم در ثانیه ) اجرا کند اما در بازیهای حرفه ای تر و به اصطلاح سنگین تر این سرعت به نصف کاهش می یابد و به حدود ۳۰ فریم در ثانیه می رسد اما این مساله در مدل GTX1650 اتفاق نمی افتد و شما می توانید بدون مشکل بازی های خود را اجرا کنید.

 

از کارت گرافیک GTX1050 دو نسخه در بازار وجود دارد. حافظه ویدئویی یکی ۲ گیگابایت و دیگری که GTX 1050 Ti است حافظه ویدئویی ۴ گیگابایت دارد. در لپ تاپ های قدیمی تر از کارت ۱۰۵۰ با حافظه ۲ گیگیابایت و لپ تاپ های جدید از ۱۰۵۰ Ti استفاده می شود.

از نظر ظاهری کارت گرافیک GTX 1650 یک بسته بندی کوچکتر نسبت به کارت گرافیک های معمول دارد و از رنگ های نارنجی ، سبز و مشکی استفاده کرده است. روی جعبه به جز نام و مشخصات محصول اطلاعاتی در مورد فن خنک کننده و نورپردازی RGB Fusion وجود دارد. از جمله مواردی که روی بسته بندی GTX1650 به آن تاکید شده است سیستم خنک کننده بوسیله دو فن پرقدرت و بازدهی بسیار بالا (Windforce 2X Cooling System ) ، محافظت توسط یک صفحه در پشت کارت (Protection Backplate ) و قابلیت نورپردازی ( RGB Fusion 2.0 ) می باشد.

ابعاد کارت گرافیک GTX 1650 نسبتا کوچک است و وزن کمی دارد و با توجه به مشخصات آن قیمت مناسبی دارد. این کارت دارای چهار خروجی است که شامل سه عدد پورت HDMI و یک عدد پورت DisplayPort 1.4 می شود. این خروجی ها دارای محفظ گرد و غبار بوده و می توانند همزمان به چهار مانیتور متصل شوند.

طول کارت گرافیک

به طور کلی سری ۱۰ کارت گرافیک های کمپانی NVIDIA در مقایسه با سری قبل از کیفیت و قدرت بالاتری برخوردارند. البته کارت گرافیک GTX 1050 محدودیت هایی نیز دارد. از جمله محدودیتها عدم توانایی اجرای بازی بارزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰p ، عدم امکان استریم کردن بازیها، حداکثر توان اجرای بازیها با قدرت ۱۰۰ فریم بر ثانیه و تنظیمات گرافیکی Ultra، عدم توانایی استفاده از کارت گرافیک در رندر کردن در فرایند ساخت ویدئو و …

اما در مورد کارت گرافیک GTX 1650 این محدودیت ها وجود ندارد و شما میتوانید انواع بازی

های سنگین و به روز را با رزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰ اجرا کنید. همچنین با استفاده از کارت گرافیک gtx 1650 تنظیمات گرافیکی Ultra براحتی انجام می شود و می توانید بازیها را با قدرتی بیشتر از ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید.

نتیجه گیری :

سعی کردیم در این مقاله شما را با جزئیات دقیق کارتهای گرافیک GTX 1050 و GTX 1650 آشنا کنیم تا بسته به نوع کاربری که دارید کارت مناسب خود را انتخاب کنید. اگر بخواهیم مجموع صحبت ها را در خلاصه کنیم میتوان گفت که اگر از نظر هزینه مشکلی ندارید بهتر است که مدل ۱۶۵۰ را انتخاب کنید تا با خیال راحتتری بازیها و نرم افزار های خود را اجرا کنید. اما همانطور که گفتیم مدل ۱۰۵۰ نیز نسبت به قیمتش انتخاب خوبی است و اکثر بازیهای روز را جواب می دهد.