یک GPU هیولا برای یک شرکت تریلیون دلاری

طبق یک Blogpost انویدیا، این دو شرکت(متا + انویدیا) روی چیزی که Air Research SuperCluster یا RSC نامیده می شود، با هم کار خواهند کرد و بزرگترین سیستم مشتری NVIDIA DGX A100 تا کنون خواهد بود. به گفته متا (که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می شد)، این ابررایانه سریع‌ترین ابررایانه جهان تا به امروز خواهد بود که با معیار عملکرد بیش از ۲۲۰ پتافلاپ Linpack تکمیل شود. RSC در حال حاضر عملیاتی است اما هنوز در حال ساخت است.

مشخصات این ابرکامپیوتر جدید کاملاً چشمگیر است، زیرا RSC در حال حاضر دارای ۷۶۰ واحد محاسباتی پیشرفته DGX A100 AI انویدیا است و شامل هشت پردازنده گرافیکی Nvidia A100 در هر واحد است. این باعث می شود که در مجموع ۶۰۸۰ پردازنده گرافیکی برای کل ابر رایانه وجود داشته باشد. اما، پس از تکمیل، RSC دارای ۱۶۰۰۰ GPU با ۱۲۴۰ گره DGX اضافی به نام خود خواهد بود. مرحله دوم نصب در ماه جولای تکمیل خواهد شد.

برای شبکه، این ابر رایانه مجهز به سیستم شبکه کوانتومی InfiniBand انویدیا است که حداکثر ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند خروجی دارد. برای ذخیره سازی، این ابررایانه با ۱۷۵PB حافظه خالص FlashArray، ۱۰PB حافظه Pure Storage FlashBlade و ۴۶PB حافظه پنهان عرضه می شود.

RSC به طور کامل از اینترنت جدا می شود و تمام اتصالات اینترنت ابتدا از سرورهای داده خود متا عبور می کنند. این به این دلیل است که ابرکامپیوتر داده‌های تولید داخلی را از متا و نه فقط داده‌های عمومی ارائه می‌کند، که امنیت RSC را به یک نگرانی بزرگ تبدیل می‌کند.

سیستم امنیتی تقریباً همه چیز را از سیستم های ذخیره سازی گرفته تا GPU ها رمزگذاری می کند. داده ها فقط قبل از استفاده در آموزش هوش مصنوعی در حافظه رمزگشایی می شوند.

پس از تکمیل، RSC باید تقریباً ۲٫۵ برابر بیشتر از سیستم فعلی قدرت محاسباتی داشته باشد که آن را به یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان تبدیل می‌کند.