مدت‌ها است اپل به بهانه محافظت از محیط زیست و کمک به امنیت محموله‌های هوایی اقدام به حذف شارژر و هدفون از جعبه گوشی‌های آیفون خود کرده است که از نظر بسیاری از خریداران این توجیه مضحک و صرفاً ناشی از سودجویی این کمپانی است. اما فکر می‌کنید اپل با این کار چقدر پول اضافی به جیب می زند؟

برای بسیاری از مردم نام اپل بیشتر نماد قیمت گزاف است تا هر چیزی دیگری که البته شاید چندان هم بی مورد نباشد. این کمپانی تقریباً اولین سازنده‌ای بود که حذف شارژر و هدفون از جعبه گوشی را پایه ریزی کرد تا از این طریق خریداران را مجبور به خرید جداگانه آنها کند. البته اپل در توجیه این کار ادعا می‌کند هدف کاستن از اندازه جعبه آیفون‌ها و در نتیجه آن کمک به حفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف کارتن است.

حتی اپل ادعا می‌کند با حذف شارژر و هدفون و کوچک‌تر شدن جعبه گوشی‌های آیفون، سالانه ۲ میلیون تُن کربن کمتری وارد جو زمین می‌شود که معادل دود خروجی ۵۰۰,۰۰۰ اتومبیل است.

بدون شکی بسیاری این ادعای اپل را صرفاً بهانه‌ای برای خالی کردن هرچه بیشتر جیب خریداران می‌دانند. بر اساس گزارش شوکه کننده منتشر شده از سوی نشریه دیلی میل، اپل با حذف شارژر و هدفون تاکنون دست کم ۶٫۵ میلیارد دلار به جیب زده است. بد نیست اشاره کنیم ارزان‌ترین شارژر اپل ۱۹ دلار قیمت دارد. خرید جداگانه ایرپادهای اپل هم حداقل ۱۹ دلار هزینه اضافی بر روی دست خریداران آیفون می‌گذارد.

اپل؛ دوست محیط زیست یا شیاد باهوش؟

تحلیل گران می‌گویند اپل با حذف هدفون و شارژر از جعبه آیفون و فروش جداگانه آنها روی هم رفته تا ۶٫۵ میلیارد دلار به جیب زده است که مطمئناً مبلغ سرسام آوری است. بر اساس گزارش دیلی میل خریداران ۲۹۳٫۴ میلیون دلار را صرف خرید جداگانه لوازم جانبی آیفون کرده‌اند.

ظاهراً اپل بهتر از هر کمپانی دیگر بلد است جیب خریداران را خالی کند و در این کار کاملاً موفق بوده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده اپل سودآورترین کمپانی سازنده گوشی موبایل در دنیا و گوشی‌های آیفون پرفروش‌ترین ها در دنیا هستند.

 

منبع خبر (اپل؛ دوست محیط زیست یا شیاد باهوش؟) : شهر سخت افزار

 

کمپین مای تیسفون برای حمایت از محیط زیست