این روزها رزولوشن Ultra HD 4K به استاندارد دنیای تلویزیون تبدیل شده و گوشی‌های هوشمند نیز با اتکا به افزایش قابل توجه تراکم پیکسل، به سطوح بالایی از وضوح و شارپ بودن دست یافته‌اند. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه عملکرد فناوری‌های OLED و LCD در تولید بهترین تصاویر برای نمایشگرها می‌پردازیم.

مقایسه این دو فناوری را باید جنگ دیرینه دنیای نمایشگرها دانست و این نبرد حالا با فناوری‌های مختلف و پیشرفته‌ای که سازندگان پنل‌ها توسعه داده‌اند، صورت سخت‌تر و نزدیک‌تری نیز به خود گرفته است.

oledvslcd-1.jpg

در ابتدا باید این نکته را یادآور شویم که یک نمایشگر LED، در واقع همان پنل LCD است که از دیودهای نوری برای تامین نور پس زمینه استفاده می‌کند. فناوری OLED  نیز این روزها به طور معمول در دستگاه‌هایی گران‌قیمت‌تر مانند گوشی‌های پرچم‌دار و تلویزیون‌های کلاس بالا استفاده می‌شود. اما این تنها تفاوت این دو نوع پنل نیست.

نور زمینه LED و OLED چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور خلاصه، در نمایشگرهای LED LCD از یک نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل‌های استفاده می‌شود. در حالی که پیکسل‌های یک صفحه نمایش OLED،  از خود نور ساطع می‌کنند و نیازی به نور پس زمینه ندارند.

به کمک فناوری OLED، پیکسل‌ها می‌توانند به صورت مجزا از یکدیگر خاموش و روشن شوند. خاموش شدن یک پیکسل به صورت کلی، باعث ایجاد رنگ مشکی خالص و دستیابی به نسبت کنتراست بهتر در نمایشگر گوشی هوشمند یا تلویزیون شما خواهد شد.

در بعضی تلویزیون‌ها و گوشی‌های LCD، دیودهای نوری یا LED به جای اینکه مستقیماً پشت پیکسل‌ها قرار بگیرند، در لبه‌های دستگاه جای گرفته‌اند. این نور پس زمینه سپس بعد از عبور از پیکسل‌های آبی، سبز یا قرمز، به چشم ما می‌رسد.

ledbaclit.jpg
انواع نور زمینه LED در نمایشگرهای LCD

به همین دلیل می‌توان گفت در یک نمایشگر LED رسیدن به کنتراست بی‌نهایت (تصویر کاملاً مشکی) بسیار دشوار است. البته نوعی از نمایشگرهای LED به صورت Full Array LED نیز موجودند که برای هر پیکسل از یک چراغ کوچک LED جهت روشن و خاموش شدن استفاده می‌کنند ولی غالباً به دلیل قیمت بالا، موجودی کمی در بازار داشته و بسیاری از شرکت‌ها از تولید آنها صرفنظر کرده‌اند.

روشنایی تصویر

LCDها از نمایشگرهای OLED روشنایی بیشتری تولید می‌کنند و این موضوع مخصوصاً در گوشی‌های هوشمند که معمولاً در فضای بیرون از آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار مهم است.

روشنایی را معمولاً با واحد نیت اندازه می‌گیریم و گوشی آیفون ۱۰ که دارای یک نمایشگر OLED است، می‌تواند به حداکثر روشنایی ۶۲۵ نیت دست پیدا کند. این عدد برای گوشی LG G7 که از یک صفحه نمایش LCD بهره می‌برد، به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. در این میان فناوری جدیدتر QLED با استفاده از تکنیک‌های جدید، برتری محسوسی بر دو فناوری OLED و LCD دارد. برای مثال تلویزیون‌های QLED سامسونگ می‌توانند به حداکثر روشنایی بیش از ۲۰۰۰ نیت دست پیدا کنند.

oledvslcd-4.jpg

روشنایی نه تنها برای دیدن بهتر محتوا در شرایط نور محیط، بلکه برای داشتن دامنه دینامیکی بالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه بتوانیم روشنایی را افزایش دهیم، امکان اینکه تلویزیون یا گوشی هوشمند ما بتواند محتوای HDR را به خوبی پشتیبانی کند، بالاتر می‌رود.

کنتراست

اگر یک عکس کاملاً مشکی را روی یک تلویزیون LED LCD به نمایش بگذارید و آن‌ را به اتاقی تاریک ببرید، متوجه خواهید شد که به دلیل وجود نور پس زمینه، این تلویزیون از تولید رنگ مشکی خالص ناتوان خواهد بود.

oledvslcd-5.jpg

به تفاوت میان تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه یک تصویر کنتراست می‌گویند و عدم وجود مشکی خالص در نمایشگرهای LCD، روی کنتراست تاثیر منفی می‌گذارد. یک LCD خوب می‌تواند به نسبت کنتراست ۱۰۰۰:۱ دست پیدا کند؛ این یعنی روشن‌ترین سفید تولید شده توسط این نمایشگر، ۱۰۰۰ برابر از تاریک‌ترین مشکی آن پرنورتر است.

کنتراست جایی است که نمایشگرهای OLED در آن عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند، زیرا زمانی که قرار به تولید رنگ مشکی باشد، پیکسل‌های نمایشگر قادرند به کلی خاموش شوند. این بدان معنی است که نسبت کنتراست در یک نمایشگر OLED، بی‌نهایت خواهد بود. البته عملکرد واقعی چنین صفحه نمایشی در زمینه کنتراست، به میزان حداکثر روشنایی دیودهای نوری آن بستگی دارد.

زاویه دید

پنل‌های‌ OLED به دلیل نازک بودن و نزدیکی پیکسل‌ها به سطح نمایشگر، زوایای دید بسیار خوبی را در اختیار مخاطبان می‌گذارند. این موضوع در مورد گوشی‌های هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا معمولاً از تلفن خود در حالت عمودی استفاده نمی‌کنیم.

نمایشگرهای LCD به طور عمومی در بحث زاویه دید حرف چندانی برای گفتن ندارند، اما با توجه به وجود انواع مختلفی از پنل‌های LCD با فناوری‌های مختلف، نمی‌توان درباره همه آن‌ها با قاطعیت صحبت کرد.

viewangle.jpg

برای مثال، ساده‌ترین نوع پنل‌های LCD به نام TN که در مانیتورهای اقتصادی، لپ‌تاپ‌های ارزان و گوشی‌های پایین رده استفاده می‌شوند، تصاویر واضحی را در زاویه‌های غیر عمودی به نمایش نمی‌گذارند.

با این حال بسیاری از دستگاه‌های دارای نمایشگرهای LCD، به پنل‌های IPS مجهز شده‌اند. فناوری IPS نه تنها زوایای دید بسیار مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بلکه از دقت رنگ بالایی نیز برخوردار است.

رنگ

جدیدترین LCDهای موجود در بازار بر خلاف گذشته، قادرند تا تصاویر را با رنگی بسیار طبیعی به نمایش بگذارند. با این حال، این موضوع نیز مانند نحوه دیده شدن نمایشگر از زوایای مختلف، بستگی به فناوری ساخت پنل دارد.

برای نمونه، IPS LCD در صورتی که به درستی تنظیم شده باشد، رنگ‌های فوق‌العاده زیبایی نمایش می‌دهد. در مقابل، پنل‌های TN اغلب رنگ و رو رفته و ضعیف به نظر می‌رسند.

oledvslcd-3.jpg

نمایشگرهای OLED رنگ‌های زنده‌تر و شاداب‌تری را ارائه می‌کنند و با پیشرفت فناوری، دقت رنگ آن‌ها نیز بهبود چشم‌گیری یافته است. برای مثال دقت رنگ تلویزیون OLED پاناسونیک سری HZ2000 به قدری بالاست که توسط استودیوهای فیلم‌سازی نیز برای تست تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال نمایشگرهای OLED به دلیل عدم توانایی در تولید تصاویر بسیار روشن، در نمایش محتوای دارای این گونه تصاویر موفق نیستند و در کنار دامنه دینامیکی، مقداری از حجم رنگ را از دست می‌دهند.

آینده به کدام یک تعلق دارد؟

نمایشگرهای OLED در طول سالیان اخیر به حداکثر روشنایی‌های بالاتری دست یافته‌اند و ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسند. علی‌رغم این موضوع، شرکت‌های تولید نمایشگر زمان بیشتری را به توسعه پنل‌های LCD اختصاص می‌دهند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌تری را در این بخش شاهد هستیم.

oledvslcd-6.jpg

شاید مهم‌ترین فناوری این روزهای دنیای نمایشگر را باید تکنولوژی کوانتوم دات دانست؛ کوانتوم دات یک رویکرد جدید به نور پس زمینه است که به جای دیودهای نوری سفید، از دیودهایی با رنگ آبی و نانوکریستال‌هایی با قابلیت ساخت رنگ‌های مختلف با تغییر طول موج نور استفاده می‌کند.

نمایشگرهای LCD جدید سامسونگ که با نام QLED شناخته می‌شوند، فاصله عملکردی LCDها و OLEDها را به حداقل رسانده‌اند. شرکت کره‌ای برای دستیابی به این مهم، نانوکریستا‌ل‌های مورد اشاره را در یک آلیاژ فلزی قرار داده تا با طراحی دوباره سیستم نورپردازی، امکان رسیدن به کنتراست بالا و زوایای دید مناسب برای LCDها نیز فراهم شود.

OLED یا LCD؟ کدام بهتر است؟

قبل از تعیین برنده، بهتر است بگوییم که در واقع هیچ برنده‌ای وجود ندارد و انتخاب هر یک از این دو گزینه به سلیقه و بودجه شما بستگی خواهد داشت. نمایشگرهای LCD از بعد قیمت ارزان‌تر هستند، در حالی که OLED را می‌توانی آپشنی مخصوص دستگاه‌های لوکس و بالا رده دانست.

نمایشگرهای OLED همچنین عمق رنگ مشکی بسیار مناسب‌تری ایجاد می‌کنند و محتوای دقیق‌تری را برای شما به نمایش خواهند گذاشت. باید اشاره کرد که با ارزان‌تر شدن این فناوری نسبت به گذشته، OLED را اکنون می‌توان در گوشی‌های هوشمند غیر پرچم‌دار نیز مشاهده کرد.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که حتی در صورت حذف فاکتوری مانند قیمت، نمی‌توان OLEDها را برنده این نبرد معرفی کرد. زیرا LCDها همان‌طور که گفته شد، نور زمینه بیشتری در اختیار ما می‌گذارند و بهتر از پس نمایش صحنه‌های روشن‌تر برمی‌آیند.

منبع خبر : سایت شهر سخت افزار

شما می‌توانید تمامی مانیتورهای موجود در فروشگاه اینترنتی مای تیسفون را به راحتی مشاهده و در صورت نیاز آن ها را با گارانتی اصلی از ما خریداری کنید.